Hvordan ta stilling til økte kostnader
Artikkel
Publisert:
08.08.2022

Hvordan ta stilling til økte kostnader

4
minutter å lese
Hvordan ta stilling til økte kostnader 

Den siste tiden har det vært en markant økning av kostnader på byggematerialer. Det siste året, fra februar 2021 til februar 2022, har nemlig prisen for materialer til eneboliger av tre økt med 30,9 prosent, ifølge SSB. Og det er ingenting som tyder på at det kommer til å snu med det første. 

I april ble det varslet om prisendringer på grunn av den krevende situasjonen i råvaremarkedet, kombinert med betydelig økte frakt-og energikostnader. Blant annet har krigen i Ukraina har ført til økte priser, da det ikke lenger kjøpes inn varer fra Russland og Hviterussland, som er store produsenter av trelast og trebaserte produkter. Da blir det til at man ser til andre markeder. Dette vil øke etterspørselen og kjøre prisen på materialer opp. 

Til NRK fortalte kategoridirektør i Optimera, Pål Erichsen, at det fortsatt er høy aktivitet i bransjen, men at de økte prisene vil være krevende for deres kunder. Optimera er Norges største aktør innen salg og distribusjon av byggevarer, trelast og interiør. Han mener vi får se høye trelastpriser gjennom hele 2022, og må venne oss til et prisnivå litt under eller over det vi har nå i en god tid framover. Les hele saken her.

Dekke for kostnader andre steder

Økte kostnader på et byggeprosjekt kan også komme av at jobben ikke blir gjort til tiden, feilbestilling av materialer eller store tabber på byggeplassen. God prosjektstyring er viktig, noe verktøy som Gripr kan hjelpe deg med. Raskere beslutninger og gode rutiner kan spare deg for store summer. 

Mange har inngått kontrakter der det ikke er rom til å heve prisene. Da blir det viktig å se på andre områder av virksomheten der det kan gjøre endringer for å tjene inn pengene man nå taper på de ekstra kostnadene. 

Først og fremst bør du digitalisere bedriften og innføre grep som effektiviserer arbeidet ditt. Husk, mindre tid brukt på admin er mer tid du kan bruke på å tjene penger. Vi har tidligere skrevet om ulike måter å effektivisere hverdagen og systematisere jobben din. Blant annet kan det være tidsbesparende å begynne med to-do-lister slik at du får kartlagt arbeidet ditt og fordelt oppgaver. 

Så er det så klart viktig å unngå forsinkelser. Noen forsinkelser er uunngåelig og utenfor din kontroll, men det er klart, ved å ha et godt system og gode rutiner, slipper du forsinkelser som igjen vil spare deg penger. Med Gripr får du påminnelser slik at du og dine kolleger har oversikt over jobber som skal gjøres. Gripr effektiviserer arbeidet ditt og gir deg flere verktøy til å skape orden som gir deg kontroll over arbeidet. Og god kontroll er nøkkelen til en lønnsom bedrift.

Få demo av Gripr

Book en demo å se hvorfor andre velger Gripr

Book tid for en demo
Få det gjort med Gripr

Lag gratis firmakonto

Å lage en konto tar mindre enn 2 minutter og du får tilgang til Avvik, SJA, prosjekt, oppgaver, timer og masse mer...
Lag konto